Lainsäätäjän työssä turhauttaa se, jos säädettyjä lakeja ei noudateta. Enkä nyt puhu satunnaisesta punaisia päin kävelystä hiljaisella tiellä, vaan perustavanlaatuisten ihmisoikeuksien epäämisestä turvapaikanhakijoilta.
Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex on peitellyt ihmisoikeusrikkomuksia Välimerellä. EU:n petostentorjuntaviraston (OLAF) suorittama sisäinen tutkinta on osoittanut, kuinka Frontex on järjestelmällisesti salaillut Kreikan rajavartiolaitoksen tekemiä turvapaikanhakijoiden laittomia käännytyksiä.
Pakolaisten takaisin työntäminen merelle ilman, että nämä saavat hakea turvapaikkaa on sekä laitonta että hengenvaarallista pakolaisille.
Frontex on esimerkiksi todistanut rajavartijoiden hinaavan pakolaisten venettä takaisin Kreikan vesiltä Turkin puolelle, jotteivat nämä saisi mahdollisuutta hakea EU:sta turvapaikkaa. Tapauksia on useita.
Pakolaisten takaisin työntäminen merelle ilman, että nämä saavat hakea turvapaikkaa on sekä laitonta että hengenvaarallista pakolaisille. Tästä syystä Frontex ei saanut EU-parlamentilta vastuuvapautta kuluneen vuoden budjetista. Se oli meiltä mepeiltä vahva viesti Frontexille: näin ei voi jatkua.
Unionin pakolaispolitiikka on ristiriitaista. Toisaalta EU on pystynyt kohtuullisen hyvin vastaamaan Ukrainan pakolaiskriisiin. Toistuvasti taas Euroopan ulkopuolelta tulevien pakolaisten perusoikeuksilla heitetään vesilintua, näiden saapuessa EU:n ulkorajoille. Neuvottelut EU:n yhteisen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistamisesta ovat olleet vuosia jumissa.
Maahanmuuton syyt ovat moninaiset. Monet ovat pakotettuja lähtemään kotimaastaan, koska elinolosuhteet omassa maassa ovat romahtaneet sodan tai ilmastonmuutoksen vaikutusten takia. Eurooppaan on myös oikeus tulla etsimään työtä ja parempaa elämää. Jos turvallisia tai muita laillisia reittejä tulla Eurooppaan ei ole tarjolla, niin monelle turvapaikkaprosessi näyttäytyy ainoana vaihtoehtona.
Tilannetta parantaisi se, että EU tekisi tasaisempaa vastuunjakoa jäsenmaiden kesken ihmisten vastaanotossa ja integroimisessa.
Tilannetta parantaisi se, että EU tekisi tasaisempaa vastuunjakoa jäsenmaiden kesken ihmisten vastaanotossa ja integroimisessa. Euroopan oma väestö vanhenee ja yhteiskuntien huoltovarmuus sen myötä heikkenee. Eurooppa tarvitsee maahanmuuttajia selviytyäkseen, joten meidän oma etumme olisi helpottaa tänne tulemista.
Ongelmat eivät ole ainoastaan ulkorajoilla. Suomen maahanmuuttovirasto Migri on toistuvasti kritiikin kohteena äärimmäisen hitaista käsittelyajoista, jopa työperäisen maahanmuuton suhteen, jota Suomi kipeästi tarvitsee.
EU-parlamentti hyväksyi heinäkuussa 2021 annetussa päätöslauselmassa uudistetun turvapaikka-, maahanmuutto-, ja kotouttamisrahaston (AMIF) vuosille 2021–2027. Uuden rahaston tarkoitus on muun muassa vahvistaa jäsenvaltioiden yhteistä turvapaikkapolitiikkaa sekä kehittää laillisia muuttoreittejä Eurooppaan. Tämä on vasta vaatimaton aloite resurssien siirtämisestä myös maahantulon helpottamiseksi.
Toinen selkeä parannus olisi se, että Frontex noudattaa jatkossa EU:n omia lakeja siirtolaisten vastaanotossa. EU:n maahanmuuttopolitiikka on saatava kuntoon ja sen on perustuttava ihmisoikeuksien kunnioittamiselle.