SILVIA SELKOKIELELLÄ: ILMASTO

Ilmastoa pitää suojella
Maapallon ilmasto muuttuu liian lämpimäksi. Silloin ihmiset ja luonto kärsivät. Maapallon ilmasto ei saa lämmetä liikaa. Ihmisten pitää estää ilmaston lämpeneminen. Ihmisten pitää huolehtia luonnosta.
Euroopan unionin kautta Euroopan maat voivat tehdä yhdessä päätöksiä. Euroopan unionin kautta voimme yhdessä huolehtia Euroopan luonnosta. Voimme yhdessä tehdä asioita, jotta ilmasto ei lämpene liikaa.
Euroopan unionilla on tähän erilaisia keinoja. Voimme esimerkiksi päättää, ettemme enää saastuta niin paljon kuin ennen. Voimme tuottaa sähköä veden ja tuulen avulla, sen sijaan että teemme sähköä polttamalla hiiltä.
Voimme vaihtaa autot bensalla toimivista autoista sähköautoiksi. Voimme vähentää muovin käyttöä ja voimme kasvattaa metsiä.
Nämä päätökset voivat muuttaa ihmisten arkielämää. Muutokset eivät saa olla liian kalliita ihmisille, joilla on vähän rahaa.
Kun pidämme huolta luonnosta, pidämme samalla huolta ihmisistä.