SILVIA SELKOKIELELLÄ: IHMISOIKEUDET

Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita
Joskus ihmistä syrjitään siksi, että hän on nainen tai homoseksuaali tai erinäköinen kuin muut. Se on väärin.
Ketään ei saa syrjiä. Kaikilla on samat oikeudet.
Kaikissa Euroopan maissa laki määrää, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.
Euroopassa on maita, joissa ihmisiä syrjitään paljon tästä huolimatta. Euroopassa on myös ihmisiä, joiden mielestä kaikki ihmiset eivät ole yhtä arvokkaita.
Olen erimieltä näiden ihmisten kanssa ja haluan tehdä asialle jotain.
Oletko kuullut ihmisoikeuksista? Ihmisoikeudet ovat perusoikeuksia, jotka kuuluvat kaikille ihmisille maailmassa.
Jokaisella ihmisellä on esimerkiksi oikeus olla elossa. Jokaisella ihmisellä on oikeus sanoa oma mielipiteensä. Jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi.
Jos joku EU:hun kuuluva maa ei kunnioita näitä oikeuksia, sen ei pidä saada EU:lta rahaa. EU:n pitää auttaa ihmisiä, jotka pakenevat muualta maailmasta ja etsivät turvaa ja uutta kotia Euroopasta.
Minun mielestäni EU:n on puolustettava jokaisen ihmisen ihmisoikeuksia. Myös sinun ihmisoikeuksiasi.